Jako tradiční český výrobce návěsové a přívěsové techniky sledujeme desítky let vývoj trhu i potřeby našich zákazníků. Jaké typy vozidel jsou nejžádanější?
Největší zájem je dlouhodobě o velkoobjemové soupravy, které tvoří jádro naší produkce. Hned za nimi následují kontejnerové přívěsy pro odpadové hospodářství a tandemové sklápěcí přívěsy, které preferují zejména stavební firmy. Tyto typy vozidel jdou – jak se říká – „nejvíce na odbyt“.
V porovnání s loňským rokem navíc výrazně vzrostla poptávka po dvouosých návěsech. Jejich prodej se letos téměř zdvojnásobil, a proto je začínáme vyrábět i na sklad. „Hlavní výhodou dvouosých návěsů je, že zákazníci ušetří na mýtném, naftě i na opotřebení pneumatik, což se příznivě promítá do provozních nákladů,“ vysvětluje Ilona Elsnerová, vedoucí prodeje.
Speciální požadavky na denním pořádku
V posledních letech většina českých dopravců dává přednost zakázkové výrobě, která dnes převyšuje poptávku po standardizovaných modelech. Klienti si objednávají specifická řešení – od speciálních lišt a příček, přes barevná provedení až po přesně definované rozměry.
„Dá se říct, že u nás žádný standardní vůz vlastně neexistuje. Každý projekt je originál a vzniká podle individuálních požadavků zákazníka. Spousta zakázek začíná doslova na zelené louce. Někdy je to pořádný oříšek,“ přibližuje Elsnerová.
Přání zákazníků se navíc často liší i podle regionů. Nejvíce specifických zakázek přichází z jižních Čech. Jako například podvalník pro převoz ryb, který jsme nedávno dodali společnosti Blatenská ryba.
Vyvážíme také do zahraničí
Kromě domácího trhu realizujeme zakázky také v zahraničí. Nejčastěji spolupracujeme s partnery v Beneluxu a Pobaltí, stále častěji ale expandujeme i do dalších oblastí, například na Balkán.
„Zrovna teď realizujeme první vývozy mimo Evropskou unii, do Srbska a Makedonie. Je to náročné na administrativu. Musíme zajistit celní dokumentaci, vývozní značky, evidenční kontrolu, pojištění a další náležitosti. Zabere to hodně času, člověk se tím musí prolouskat, a hlavně na nic nezapomenout. Není to vůbec jednoduché,“ doplňuje Elsnerová.