PANAV příští rok oslaví 130 let od svého vzniku. Při této příležitosti se připravuje spousta novinek a akcí. Co konkrétně se chystá? Dozvíte se v rozhovoru s generálním ředitelem Pavlem Paprskářem. Mimo jiné v něm také zavzpomínáme na historii PANAVu – co všechno se za tu dobu změnilo, nebo co je podle vedení důležité pro to, aby společnost dobře prosperovala.
Co podle vás stojí za úspěchem PANAV, že je na trhu už téměř 130 let?
Určitě považuji za úspěch to, že jsme individuální a nabízíme zakázkovou výrobu. Dokážeme zákazníkovi vyrobit vozidla přesně podle jeho požadavků (máme po milimetru natahovací rozměry) – například u souprav a dalších produktů. Všechno je to o zakázce. Naše výroba není standardní ani “tuctová“, ale skutečně zakázková, a to považuji za velkou výhodu. Další významnou částí je kvalita – děláme kvalitní ruční práci. Právě tyto dvě věci vnímám jako náš hlavní úspěch.
Které milníky považujete napříč historií za nejdůležitější?
Za mě je zásadní kvalita a dlouhá životnost našich návěsů a přívěsů. Té dosahujeme především díky žárovému zinku, který je v podstatě “nesmrtelný”. I proto poskytujeme 10 let záruky na prorezavění rámů. Myslím si, že je to pro zákazníky velký benefit – když si vozidlo pořídí do majetku, potřebují, aby jim vydrželo 10, 15 let v dobrém stavu, a ne aby bylo po pěti letech zrezlé a na vyhození. Žárový zinek je pro mě tedy klíčová věc a velký milník z hlediska kvality.
Není to finančně náročnější?
Trochu ano…
Ale vyplatí se to…
Přesně tak. Rozhodně se to vyplatí.
Jak se za tu dobu PANAV proměnil? Přeci jen, 130 let, to už je úctyhodné číslo…
Ano, za tu dobu prošla naše výroba obrovskou proměnou. Začínali jsme s běžnými zemědělskými produkty – od malých ručních fekálních vozů, přes vlečky za koně a později za traktory – až jsme se dostali k dnešním inteligentním, chytrým návěsům. Ta změna je skutečně zásadní.
Za posledních 10 let se navíc svět výrazně zdigitalizoval. Dnes máme návěsy vybavené řídicími jednotkami, které neustále odesílají data do online systému. Vidíme opotřebení brzdových destiček, vyhodnocujeme prudké brzdění, plánujeme servisní intervaly… Všechno je dostupné online a můžeme se na stav návěsů kdykoli podívat. Digitalizace je tedy obrovská a trend jednoznačně směřuje ke snižování potřeby manuální lidské práce a k eliminaci chybovosti.
Technologický posun je opravdu znát. Umíme například nastavit, aby se u chladicího návěsu automaticky změnila teplota podle jeho aktuální polohy – když vjede do určitého perimetru, upraví se teplota třeba na –18 °C pro nakládku mraženého zboží, a jakmile pojede jinam, přepne se na +5 °C pro přepravu zeleniny. Tím eliminujeme chyby řidiče a celý proces je plně automatizovaný.
Tomu říkám obrovský posun vpřed. Teď trochu z jiného soudku – ve vedení jste skoro pět let – jaké zastáváte hodnoty a co je pro vás osobně důležité?
Mám tady strašně rád kolektiv lidí a jejich loajalitu. To jsou pro mě klíčové hodnoty. Samozřejmě je důležitá i kvalita výroby, ale pro mě osobně je loajalita ve firmě zásadní. Takže určitě loajalita a důvěra.
A celkově pro firmu?
Pro firmu by ty hodnoty měly být podobné – především loajalita, ochota pomoci a snaha dotáhnout věci do konce. A to i tehdy, když se objeví nějaké překážky.
Naopak, je potřeba na něčem zapracovat?
Řekl bych, že na větším stmelení kolektivu. I když je to teď lepší, jednotlivé dílny jsou pořád trochu odlišné. Chceme, aby lidé opravdu „kopali za Panav“ a měli firmu v srdci tak, jako to mívali zaměstnanci dříve, kteří tu pracovali 30, 40 let. Pro ně byl Panav srdcová záležitost. Dnes je to pro mnoho lidí spíše přechodná fáze – po několika letech hledají jiné zaměstnání nebo lepší příležitost. Dříve tu lidé vydrželi desítky let, a bylo to na tom znát.
Jak by se tomu podle vás dalo předejít? Co by pomohlo?
Snažíme se samozřejmě zavádět benefity, které by měli mít, aby se tu cítili dobře. Chceme, aby kolektiv viděl, že se továrna rozvíjí, že se buduje, tvoří a roste. Nejen že z ní bereme, ale že do ní také investujeme. Aby měli ten pocit, že má smysl tu pracovat dál, protože vidí, že firma se vyvíjí a posouvá dopředu.
Kromě toho, jaké další plány a vize máte s firmou do budoucna?
Moje vize je, aby se Panav stal lídrem zakázkové výroby v Evropě – tímto směrem se také snažíme směřovat. Zároveň bychom chtěli, aby Panav realizoval především speciálnější zakázky, protože právě u nich je vyšší přidaná hodnota než u standardní „tuctové“ výroby, kterou nabízí mnoho evropských výrobců. Takto bych to asi shrnul.
Speciální zakázky… O které například jde?
Jedná se o zakázky, kde nevyrábíme návěs jako jeden konkrétní typ, ale dokážeme vytvořit modulární řešení. Například z jednoho návěsu lze udělat až pět různých variant. Zákazník si tak koupí modulární návěs, který může fungovat jako kontejnerový, plošinový, se shrnovací plachtou, plato nebo třeba s klanicemi. Na návěs mohou najíždět auta a plnit různé funkce. Jednoduše řečeno, zákazník získá jeden návěs, který zastane roli pěti různých standardních typů.
130. výročí vychází na příští rok – chystáte nějaké slavnosti? Případně, máte už představu o tom, co všechno bude na programu a jak tento významný rok oslavíte?
Chystáme pro naše zákazníky i pro zaměstnance s jejich rodinami Den otevřených dveří v Panavu. Dva dny by byly určeny pro zákazníky a jeden den pro zaměstnance s rodinami, aby všichni mohli vidět, jak se fabrika změnila a jak vzkvétá. Připravíme komentované prohlídky dílen s vystavenými vozy a různé zábavné aktivity.
Plánujeme také speciální edice vozů označené „130 let“ a zajímavý portál pro řidiče k příležitosti 130. výročí, kde budou moct soutěžit se svými fotografiemi a dalšími příspěvky o dárkové předměty Panavu. Tento portál bude možné využívat i po celou následující dobu, ale chceme ho odstartovat právě k výročí.
Kromě toho pokračujeme i v běžných aktivitách, jako jsou revitalizace areálu nebo zahradní úpravy, to ale patří k našemu standardnímu provozu
Na závěr bych se ráda zeptala, co byste popřál firmě do dalších let?
Popřál bych jí, aby v dalších letech udržela trend zakázkové výroby a stala se skutečným evropským lídrem v tomto segmentu. Aby se jí dařilo a byla konkurenceschopná na dnešním „dravém“ trhu.